تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/11/08 - 09:36
کد خبر: 383946

چگونه یک نشریه خوب درست کنیم؟/ بخش اول

مراحل تنظیم یک مقاله دانشجویی/ دسته‌بندی انواع مقالاتی که در یک نشریه می‌توان منتشر کرد

مراحل تنظیم یک مقاله دانشجویی/ دسته‌بندی انواع مقالاتی که در یک نشریه می‌توان منتشر کرد

استفاده هوشمندانه از خلاقیت های ویژه در جذب مخاطب و نیز به کارگیری قالب های متنوع، حرفه ای، به روز و ... از موارد مهمی هستند که رعایت آن در هر رسانه به خصوص رسانه های مکتوب در تأثیرگذاری آنها بسیار مهم است.

به گزارش سرویس باشگاه نشریات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروزه با گسترش و پیچیدگی ارتباطات، رسانه ها نقشی مهم و انکارناپذیر در جهت تأثیرگذاری سیاست ها و راهبردهای هر مجموعه به عهده دارند. یکی از عرصه های مهم حضور و مشارکت دانشجویان، حوزه مطبوعات دانشجویی است که اهمیت آن به عنوان تریبون زنده جامعه دانشگاهی بر هیچ کس پوشیده نیست.

امروزه نشریات دانشجویی به عنوان گزینه و ابزار قدرتمند و یک گروه مرجع در جامعه دانشگاهی - با همه فراز و فرودهایش - از  یک سو نیازمند بازاندیشی و تأکید بر نقش اجتماعی خویش است و از سوی دیگر نیازمند تشکیلاتی فراگیر که آستانه تحملش بالا و در مقابل، آستانه دگرسازی و ناخودی سازی اش پایین باشد و سعی کند از افراد گوناگون با هویت های گوناگون را در ذیل خود ساماندهی کند. استفاده هوشمندانه از خلاقیت های ویژه در جذب مخاطب و نیز به کارگیری قالب های متنوع، حرفه ای، به روز و ... از موارد مهمی هستند که رعایت آن در هر رسانه به خصوص رسانه های مکتوب در تأثیرگذاری آنها بسیار مهم است.

اینکه نشریات دانشجویی تا چه حد از قالب های حرفه ای، اصول روزنامه نگاری و محتوای متناسب و مخاطب پسند برای ارسال پیام های خود استفاده می کنند، بسیار مهم است و رعایت یا عدم رعایت این قالب ها و شاخص های حرفه ای اثری مهم در روند انتقال پیام  به مخاطب دارند. چه بسا یک محتوا و پیام خوب که به خاطر انتقال نامناسب و غیر حرفه ای اثری معکوس گذاشته باشد و برعکس یک محتوای نامناسب که به جهت استفاده از اصول و قالب های حرفه ای بسیار تأثیرگذار باشد.

مقاله نویسی؛ مقاله، هنر نوشتن عقاید و افکار نویسنده است. در نشریات دانشجویی مقاله محلی آزاد برای ابراز احساس عقیده است.

مقالات علمی تخصصی و تحقیقی؛ باید مدارک و ایده مستند را به خواننده منتقل سازد. برای مثال اکستازی یک داروی روانگردان است و شیمیایی آن MDMA است. با استفاده دائم از MDMA تخریب بخش هایی از مغز می شود.

مقالات احساسی؛ نویسنده احساس خود را در قبال موضوع خاص با ابراز عقاید به خواننده منتقل می سازد. مقاله های مطبوعاتی می توانند حالت علمی و تخصصی داشته باشند و مقاله ساده خبری، تخیلی داستانی و وصفی -تحقیقی، آماری، علمی و آموزشی انواع آن هستند.

مقاله های ساده خبری بیشتر بر بعد خبری مقاله تأکید دارد این مقالات بیشترین کاربرد را دارند ولی به دلیل طولانی بودن در نشریات دانشجویی کاربرد کم تری دارد.

سرمقاله؛ مواضع نشریه را مشخص می سازد و انتخاب موضوع آن به عهده سردبیر یا مدیر مسئول است، اما موضوع باید متناسب با مسائل روز باشد. از جملاتی مانند «آغاز کلام» ، «سخن روز»، «اول دفتر»، «یادداشت سر دبیر» و غیره به جای سرمقاله استفاده کرد.

یادداشت؛ نوعی مقاله است که تفسیر و نقد نیز به حساب می آید اما ممکن است با طنز همراه باشد. تفسیر و نقد فیلم، شعر، داستان، کتاب نمونه ای از این دسته هستند.

تفسیر و اظهار نظر؛ نویسنده در آن عقاید شخصی خود را می نویسد و استدلال های خود را با چرا و چگونه و چه خواهد شد و چه خواهد کرد می آورد ولی برای متقاعد کردن خواننده باید دلیل و مدرک بیاورد برای مثال این مورد که در کتابخانه دانشگاه ها به روی پژوهشگران آزاد بسته است؟ اگر شخصی علاقه مند به تحقیقات است آیا باید خودش همه هزینه های حاصل را بپردازد؟ درحالیا که کتابخانه های معتبر کتاب های مرجع را امانت نمی دهند. برای این کار چه راه حل هایی است؟ شاید برای این کار بتوان از ضوابط خارج شد ولی تا کی ادامه می تواند داشته باشد؟ شرط اول حیات فکری و حفظ و تقویت آن است اما این چه زمانی تحقق خواهد پذیرفت؟

تحلیل و تشریح؛ نویسنده در آن ضمن آوردن سوابق و ربط دادن با رویدادهای مشابه به کابد شکافی می پردازد. امضای پروتکل ) الحاقی آژانس بین المللی هسته ای، اعتیاد، معضلات اجتماعی و فرهنگی از این دسته هستند.

نقد مطبوعاتی؛ ارزیابی و قضاوت درباره یک رویداد خبری است که نکات منفی و مثبت آن بررسی می شود.

نقد فیلم و نمایش؛ نقد برونگر فیلم و نمایش؛ که فیلم به عنوان یک موضوع جامعه شناسی مورد نقد قرار می گیرد. مانند: نقد فیلم نقد تا ثریا، آژانس شیشه ای و ...

نقد درونگر فیلم و نمایش؛ به ارزیابی و قضاوت جنبه های هنری و فنی و تکنیک های ساخت، فضای فیلم، سبک فیلم و.. می پردازد. فیم های هالیودی از لحاظ بدلکاری و تکنیک از توان بالایی برخوردار هستند.

نقد کتاب و مقالات؛ در این نقد نیز ضمن نشان دادان نکات مثبت و منفی و نباید مدت زیادی از انتشار آن گذشته باشد.

مقاله های تخیلی، داستانی و وصفی؛ در این نوع مقاله دانشجو می تواند با فضاسازی مناسب و تخیل مشکلات را بیان کند و حس همدردی خواننده را برانگیزد. مانند کتاب موش و گربه عبید زاکانی که به شکل داستان از زبان حیوانات است.

مقاله های تحقیقی، آماری، علمی و آموزشی؛ این نوع مقاله به شرح مقاله های علمی تخصصی می پردازد و به گونه ای است که برای فهم افرادی با اطلاعات متوسط نیز قابل فهم باشد. ساختار مقالات علمی و تحقیقاتی بخش های خلاصه مقاله، مقدمه، هدف تحقیق، روش مطالعه و تحقیق، نتیجه گیری را دارا است.

مراحل تنظیم مقاله در نشریات دانشجویی:

  • انتخاب سوژه
  • پرورش سوژه و تحقیق درباره آن از منابع مختلف
  • جمع آوری اطلاعات و دسته بندی آن ها
  • عنوان بندی و تفکیک قسمت ها
  • تنظیم متن و پاراگراف های آن
  • اولویت گذاری ببین پاراگراف ها
  • نتیجه گیری
  • پاکنویس مقاله
  • ویراستاری
  • درج پاورقی ها
  • منابع

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top